Hoograven
Een Brede School Utrecht Website
  • Home
  • Naschoolse activiteiten
  • Nieuws
  • Organisatie
  • Contact
  • Informatie cursussen
  • Extra
    • Partners
    • De Vreedzame Wijk
    • Ouderlokalen
    • Speelotheek

De Vreedzame Wijk

‘De Vreedzame Wijk’ is een uitbreiding van het programma ‘De Vreedzame school’. Scholen, welzijnsorganisaties, kinderdagverblijven, sportfaciliteiten en andere jeugdvoorzieningen in de wijk werken volgens dezelfde pedagogische uitgangspunten aan een positief sociaal klimaat in de wijk, met betrokken inzet van kinderen zelf. Dit gebeurt via diverse kinderactiviteiten, training van kinderen tot wijkmediator, en activiteiten van kinderraden. Ook ouders worden in het programma betrokken.

Doel

Direct doel van het programma ‘De Vreedzame Wijk’ is het realiseren van een gezamenlijke pedagogische visie bij alle betrokken jeugdvoorzieningen in de wijk, op basis waarvan kinderen zelf een bijdrage gaan leveren aan een veilig, positief sociaal klimaat in de wijk.

Hoograven en de Vreedzame Wijk

Hoograven wil een Vreedzame wijk zijn. De school wordt beschouwd als een oefenplaats voor actief en democratisch burgerschap.

Wat we nog vaak zien, is dat kinderen in gescheiden werelden leven (school, thuis, straat en vrije tijd). Op school leren de kinderen op een positieve manier met elkaar omgaan, ze leren constructief conflicten oplossen, zich verantwoordelijk voelen voor de gemeenschap. Maar in de wereld buiten de school, de straat en de vrije tijd gaat het er vaak heel anders aan toe.

Met de invoering van de vreedzame wijk willen we een eenduidige  pedagogische aanpak invoeren in alle organisaties in de wijk. De gescheiden werelden waarin veel kinderen leven: school, staat, thuis, vrije tijd worden door de Vreedzame Wijk-aanpak meer met elkaar verbonden.

1-logo_ariens2-logoBlauweAventurijn
4-logoDeHogeRaven5-logo_JandeDoper
6-LogoKind-co
3-logo_Da-Costaschool 

logo-dock

 

Contact

Brede Schoolcoördinator
Miranda Kipping

E-mail: activiteiten.bsh@gmail.com